כך צריכים להיראות מרחבי תעסוקה בעידן הפוסט-קורונה.

ההשפעה של הקורונה על השווקים השונים צפויה להיות משמעותית בטירוף. עסקים יתרחבו, עסקים יצטמצמו, תרבות הצריכה תשתנה והטבע יחזור לחיים שלנו בגדול (אמן).

השינויים המתבקשים הללו דורשים כבר היום מחברות, לפתח אסטרטגיה למצב המשתנה במרחב הבנוי שלהן.

כמה נקודות משמעותיות שצריך לקחת בחשבון במציאות המשתנה הזאת:

גמישות
אין שני למפגש פנים אל פנים ליד מכונת הקפה או הקולר הקרוב למקום מושבכם. אחרי שכל זה יגמר (או ירגע קצת) המון אנשים ימשיכו לעבוד מהבית אבל קבוצה לא קטנה של אנשים תחזור כנראה לעבוד במשרד.

ביום שאחרי רמת המידור והגידור תעלה, חום ימדד בכניסה למבנים ונעבור מספר בלתי מבוטל של מחסומים במהלך היום. מקומות עבודה ישימו דגש על חללים חוויתיים ועל חיזוק תחושת החופש ומתן מגוון אפשרויות ללמידה והתפתחות אישית. הם גם יגדירו מחדש שיטות עבודה וידרשו להתאים את עצמן למצב שבו חלק מהעובדים נשארים בבית וחלק לא. ידרש מגוון גדול יותר של אפשרוית מרחביות – סוגים שונים של עמדות עבודה, חללים משותפים מיוחדים לצד אזורים עם שקט מוחלט, שליטה בתאורה, בטמפרטורה ובאיכות האוויר.

אותנטיות
המשבר הכלכלי שרק התחיל ומדיניות ההסגר הכמעט עולמית משפיעים על תרבות הצריכה, מוצרים ושירותים פחות חיוניים ללא מהות מובהקת ידחקו לשוליים, מי שלא יהיה כנה ואותנטי יאבד את זכות הקיום שלו. החיבור בין איכות המוצר או השירות לאינטראקציות במרחב הפיזי הן מניע ברור לאופן בו תופסים אנשים חוויה הוליסטית שלמה. במיוחד שהעיצוב של המקום משקף את המותג באופן עמוק ומספר את הסיפור שלו בשלל הקשרים לרבות טכנולוגיה, היסטוריה, תרבות ועוד. החיבור זה מייצר תחושה עמוקה של גאוות יחידה וחשק להיות חלק מהמותג או הארגון.

אסתטיקה
אנשים רואים במרחב ייחודי המתוכנן היטב כרפלקטור של איכות כוללת. במיוחד עכשיו כשהאדמה רועדת מתחת לרגליים של גופים רבים חשוב להיות עדינים ולא להגזים, אם חלל מרגיש שופע יותר מהמותג, מוצרים, או השירותים הקשורים אליו היופי שלו אלול להתפרש כבזבזנות לשמה. חשוב לא לעצב על בסיס טרנדים וגחמות אלא על הבנת המהות העסקית או הארגונית. משרדים יכולים להיות מדהימים ויפים גם בלי חותמת של בנקסי או ציור של מארק שאגאל על הקירות. חשוב להתייחס למרחב כאל שלם הגדול מסך חלקיו ולנהוג בו בעדינות ועכשיו יותר מתמיד בצניעות רבה.

קהילתיות
הקצאת המרחב לאינטראקציות חברתיות ושיתופי פעולה כאחוז מהמטראז' הכולל עולה משנה לשנה. עושה רושם שהנתון הזה יעלה עוד יותר בזמן הקרוב כשהמון אנשים עובדים מהבית והחיבור האנושי פנים אל פנים יתקיים במפגשים פיזיים אחת לכמה ימים של הקהילות בארגון. האזורים המשותפים יהפכו לעיקר השטח המשרדי ויתקיימו כקרקע פוריה לפיתוח וחיזוק הקהילה.

לסיכום – אנחנו נמצאים בתקופה מוזרה ולא ברורה, במיוחד עכשיו חשוב לדייק את השאיפות המרחביות ולהפוך את הסביבה הבנויה לשיקוף מותאם, מחובר ואמיתי לצרכים המשתנים שהעולם חווה.
ימים יגידו אם נצליח כמתכננים לנצל את ההזדמנות החד פעמית הזאת.