על עתידם של המשרדים בעיר

דמיינו את מרחבי העבודה של ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל או אפל ברחובות אבן גבירול או דיזינגוף בתל אביב. דמיינו מוקדי תעסוקה חצי שקופים שמשקיפים לרחובות תל אביב, ירושלים או כל עיר אחרת במקום אזורים שמשמשים היום כחנויות גדולות או מיני קניונים. אני יודע, יש היבט כלכלי משמעותי והעלויות אסטרונומיות אבל אני בטוח שענקיות הטכנולוגיה צריכות להיות חלק מהרחובות ולא לשבת במגדל השן, הרחק מכולנו. להיפך, אם הן יהיו קרובות אל המקומות בהם רבים מאיתנו חושבים, יוצרים ומנהלים את שגרת חייהם, הן רק ירוויחו. הנה הסיבות המרכזיות לכך:

משבר הנדל”ן הקמעונאי

השינויים הקיצוניים באופן צריכת הקניות והבידוד החברתי שנכפה עלינו, מייתרים שטחים נרחבים של חנויות ורשתות קמעונאיות. זה פחות מורגש בארץ כרגע אבל בשווקים גדולים בעולם מתחילים להתמודד עם התופעה ומשלבים בחללים האלו פונקציות שונות מייעודם המקורי.

פתיחות וקהילתיות

אין סיבה שגוגל, פייסבוק ואפל למשל לא יהוו חלק מהמרקם העירוני, אם חנויות של אפל יכולות לאכלס בניינים של 3-4 קומות ברחובות הנחשקים בעולם. אין סיבה שבבניין השכן, מתחתיו או מעליו לא ישכנו גם מרכזי הפיתוח. הם יכולים להיות גם בלוקיישנים פחות יקרים אבל חשוב שיהיו נגישים ומרכזיים. זה בטוח ישפר קצת את תחושת העליונות והמסוגרות שהחברות האלו משדרות ויבטא עמדה של: ״הנה, גם אנחנו חלק מהסביבה העירונית״.

זה עירוני

בעצם, למה שעשרות או מאות עובדים לא ילכו ברגל או ייסעו באופניים (לא חשמליים) או יזחלו בטיוב למשרדים שלהם. יזרמו מהבית למקום העבודה שנמצא ברחוב הסמוך ולא יטפסו עשרות קומות למשרדים שגם ככה מתאמצים להעניק תחושה של בית ושמסתובבים בהם עם פוטר ומחממי אוזניים.

זה עולם חדש

 יש פה הזדמנות חסרת תקדים לעירוב שימושים בסגנון עולם חדש. שימו לב להבטחה של חלק ניכר מהפיתוחים הטכנולוגיים שצצים לאחרונה. סגנון החיים עומד להשתנות ובגדול. גם ככה סביבות העבודה הולכות ומשתנות וצצים כל מיני מוצרים ושירותים שמנסים להגדיר מחדש מושגי יסוד של מוסדות העולם הישן. משרדים, בתי ספר, חנויות, בנקים ושאר מרעין בישין כולם הולכים ונעלמים או משתנים בדפוסי ההתנהלות שלהם ואין סיבה שיישארו במחשכים המשרדיים והבלתי נראים לאדם. לבסוף הם אלו שיחליפו את חלונות הראווה ויהפכו להיות חלק אמיתי מהעיר.