בית מיינץ הוקם בתחילת המאה ה-20 (משוער) בשכונת "כרמלהיים" – Karmelheim ונבנה על פי סגנון הבניה הטמפלרי. ייעודו המקורי של המבנה היה בית מגוריו של הכומר הגרמני מרטין שניידר (Martin Schneider) ומשפחתו, טרם מעברם אל ביתם הגדול והמפואר בצידו השני של רחוב הצנובר (כיום בקרבת גן האם – ברחוב התשבי 130). הפסטור שניידר היה מסיונר בעל אמצעים מסקסוניה שחלם על קיום פעילות מיסיונרית בקרב היהודים והמוסלמים בארץ ישראל.

הפסטור שניידר (מימין) ובני משפחתו

את שכונת כרמלהיים בהר הכרמל (מרכז הכרמל כיום) ייסדו הטמפלרים בשנת 1887. הטמפלרים היו הראשונים שראו בהר הכרמל מקום מתאים לפיתוח שכונת מגורים. שיינדר ובני משפחתו, שאינם השתייכו לאגודת הטמפלרים, הגיעו לחיפה בתאריך 29 במאי 1904. עם עלייתו לארץ ישראל, החל שניידר את פעילותו המסיונרית ב-'מסיון הכרמל' – שתחילה נוהל בבית מלון פרוס (כיום בית הכט) והחל משנת 1911 הועבר המיסיון אל בית הארחה כרמלהיים (כיום בכתובת שדרות הנשיא 101- מגדלי פנורמה). צפונית לבית הארחה ובקרבתו, נבנה ביתו של הכומר שניידר ובני משפחתו. הבית שימש את משפחת שניידר עד לשנת 1913. בשנה זו, עברו בני המשפחה למבנה מגורים גדול ומפואר יותר בצידו המערבי של רחוב הצנובר.

בית הארחה כרמלהיים שנבנה בשנת 1911 ונהרס לטובת הקמת מגדלי פנורמה
בית הארחה כרמלהיים שנבנה בשנת 1911 ונהרס לטובת הקמת מגדלי פנורמה.

לאחר מעבר משפחת שניידר אל ביתם המפואר, עבר להתגורר בבית המתועד יד ימינו של שניידר – מר פרידריך היינריצי. מרטין שניידר נפטר בשנת 1933, שש שנים לאחר אשתו,  והוא בן 72. סיום פעולותו של מיסיון הכרמל השתלב עם שלבי קמילתה של הפעילות הגרמנית בארץ ועם עליית השלטון הנאצי בגרמניה והתחזקותו. בשנת 1939 הושם קץ לפעילות המיסיון כולו, על כל ענפיו, בידי שלטונות המנדט הבריטי. בית מגוריו הראשון והשני של הפסטור שניידר מהווים כיום שריד אחרון למתחם בית הארחה ופעילות 'מיסיון הכרמל' באזור זה.

תרשים השטח של 'מיסיון הכרמל' לאחר כניסתו של היינרצי למבנה המתועד (המבנה המסומן במסגרת) ומעברו של שניידר לביתו השני.
מקור: "חיפה – היסטוריה מקומית", בעריכת פרופ' יוסי בן ארצי

כיום שייך המבנה לעיריית חיפה והוא משמש כאתר לבנייני ציבור הכולל. בסוף שנות ה-80 של המאה ה-20 נחתם הסכם ברית בין הערים חיפה – מיינץ. בזכות ההסכם, הוקמו במבנה ספרייה עירונית ומועדון גמלאים. כמו כן, בעקבות חתימת הברית הוענק למבנה שמו הנוכחי – בית מיינץ.