איך יראו המשרדים שלנו בעתיד הנראה לעין?

פרנק לויד רייט, מגדולי האדריכלים EVER ומהראשונים להשתמש ב-אופן ספייס, חלם על מרחב דמוקרטי וחדשני שישבור את ההיררכיה הניהולית. החזון שלו כלל חלל עבודה פתוח ומואר היטב שהוא גם מרווח מאד עם שולחנות גדולים. עם השנים, השיטה של עבודה במרחב פתוח הפכה לשנויה במחלוקת כתוצאה מבעיות אקוסטיות, ביצוע חסכוני וצפיפות גדולה. עוד לא מצאו תשובה חד משמעית לדיון האלמותי אודות חשיבותו ויעילותו של המרחב הכל כך מיוחד הזה. אי אפשר איתו ואי אפשר בלעדיו והתשובה טמונה כנראה בפשרה שמייצרת אפשרויות שונות וייחודיות לצדו.  

איך יראו המרחבים הללו בעתיד הקרוב?

  1. ברוכים הבאים לשנות השמונים, הקיוביק חזר.
    תחושת הביטחון חשובה ולכן נדרש גידור היקפי למניעת התעטשויות ואינטראקציות מדבקות. המחיצות הללו מזכירות לנו את הקיוביקל הידוע לשמצה. נקווה שהוא יגיע בעיצוב מרענן ומתאים לרוח הזמן.
    מחיצות פיברגלס, זכוכית ופרספקס נמכרות עכשיו כמו מסכות N95 אחרי הגשם.
  2. פתוח יותר, צפוף פחות.
    הצפיפות הגדולה של המשרדים היום היא צלחת פטרי ענקית להתפשטות חיידקים ונגיפים. מרחב העבודה יזכה למתיחת פנים. מאחר ולא כל העובדים צפויים לחזור בבת אחת למשרדים ומתוכננת כנראה חזרה בכמה גלים, תדרש הערכות בשביל לשמור על מרחקים נכונים גם מבחינת מרווח מעובד לעובד וגם מבחינת מעברים ודרכי גישה.
  3. סוף סוף קצת שקט.
    זאת הולכת להיות שעתם היפה של הסובלים מהפרעות קשב הרגישים לרעש במשרד. כמות האנשים המצומצמת יותר במשרדים, המרחקים הגדולים בין אנשים והימנעות מהתקהלויות יטשטשו במעט את הבעיות האקוסטיות שכתוצאה מחיסכון בכסף ותכנון לקוי, נפוצות בהרבה מהחללים הפתוחים.
  4. אוויר נקי.
    צפוי שדרוג אמיתי של מערכות מיזוג האוויר, במיוחד במגדלים וחללים סגורים וגם נראה אינסוף מטהרי אוויר ניידים לשימוש קבוצתי ואישי.

חברות שכבר השכילו לייצר סביבת עבודה שכוללת שילוב מוצלח של חללים פרטיים ומשותפים לצד חללי שהייה נוספים, יכולות להתאים את עצמן יותר בקלות למצב החדש. הגמישות הזו סופר חשובה כי היא תאפשר הסתגלות למציאות שמשתנה מיום ליום.